Dagje meelopen met de autopoetsers: Wagenpark Wasdag in Blaricum

Mijn naam is Lieuwe-Willem Veenhoven. Ik ben 2e jaars student Marketing & Communicatie op het ROCvA. Momenteel loop ik voor de tweede keer stage bij  Car-Cleaners.nl in Amsterdam. Om het volledige werkproces te zien en te begrijpen, mocht ik vorige week een dagje met de autopoetsers mee naar een ‘wagenpark wasdag’.

 

08.00uur

Omstreeks 08.00 uur komen de poetsers langzaam binnendruppelen op het kantoor aan de Keienbergweg in Amsterdam. Mijn werkdag begint doorgaans om 09.00, maar vandaag dus eerder vanwege het meelopen op de werkvloer. In de ochtend bereiden de autopoetsers de bussen voor vóór vertrek en krijgen zij nog even een briefing. De voorbereiding voor de werkbussen gebeurt meestal een dag vantevoren, maar omdat poetsers vanwege een evenement de dag ervoor pas om 23 uur thuis waren moesten we het in de ochtend doen.Terwijl de autopoetsers naar boven en beneden rennen om de spullen in de bus te zetten moest ik de waterslang aansluiten aan de watertank in de bus. Heel even snel de checklist doornemen en we konden vertrekken.

 

09.00 uur

We kwamen om 09.00 uur aan bij de klant waar wij één keer in de maand de ‘wagenpark wasdag’ verzorgen. De medewerkers van dit bedrijf kunnen één keer in de maand opgeven of zij mee willen doen met de wasdag. Het bedrijf bevindt zich in een prachtig landhuis in Blaricum. Bij aankomst mocht ik mij melden bij de receptie voor het ophalen de planning. Voor deze dag hadden tien medewerkers zich aangemeld.

 

De reiniging

Wij startten met de eerste auto om 9:15 uur. Dit was een suv vol vogelpoep en vliegen afdrukken. De eigenaar van deze auto kwam naar ons toe en vroeg of we de vogelpoep wel van de auto kregen om dat het al lang op de auto zat. Van de poetser begreep ik dat het erg belangrijk was om vogelpoep tijdig te verwijderen, omdat dit de lak aantast. Er werd dus aanvullend nog extra poetswerk verricht.

 

Lunchpauze

Na een half uurtje lunchpauze werd de planning hervat en was de volgende auto aan de beurt. De volgende auto was een Mini Cooper die flink onder de modder zat toen de berijder onderweg was van zijn huis naar het werk.

 

Toen we klaar waren met de binnen en buitenkant reiniging van een wagenpark van tien voertuigen, was het tijd om de wasdag bij dit bedrijf af te ronden. Het was imiddels alweer 14.00 uur.

 

 

 

Gedurende de dag gingen wij nog langs twee particuliere klanten.
De laatste auto die we moesten doen was een Dodge Ram die een goede schoonmaak wel nodig had. Met zo een grote auto ben je wel langer bezig en wel even zoet.

 

Aan de foto kan je zien dat er bijna overal modder in ligt zowel de binnen als de buitenkant van de auto. Ik zelf schrok er nogal van terwijl ik dacht: hoe gaan ze dit ooit schoon krijgen?. De stofzuigers en de stoommachine werden als eerst uit de bus gepakt en binnen enkele minuten waren de maten weer zo goed als nieuw. De buitenkant werd eerst afgespoten daarna volledig gepolijst dat kwam er zo uit te zien.

 

Einde werkdag om 18.00 uur

Omstreeks 18:00 uur waren wij weer onderweg naar kantoor. Hier startten wij weer de voorbereiding van de bussen voor de volgende werkdag. Ook werd er vast gekeken wat er de volgende dag op de planning stond.

 

Op deze meeloopdag met de autopoetsers ik heb veel geleerd over de schoonmaak van de auto’s, maar ook over hoe de soms ingewikkelde planning in elkaar steekt. Het was interessant om te zien dat er toch veel meer bij komt kijken bij autoschoonmaak op locatie vanaf het moment dat je bij de klant aankomt tot het  moment van afscheid nemen.

 

Over de auteur:

Lieuwe-Willem Veenhoven,18 jaar, 2e-jaars student marketing & communicatie ROCvA.